Staatssecretaris de Moor leert asielzoekers in Arendonk fietsen

In de aanloop naar de Internationale Dag van de Fiets op 3 juni springt ook Staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, op haar fiets. In het opvangcentrum van Arendonk bezocht ze een pilootproject van BE CYCLE, dat asielzoekers in opvangcentra leert fietsen.

Fietsles in het opvangcentrum

Sinds deze lente geeft De Fietsschool in het opvangcentrum van Arendonk fietslessen aan asielzoekers en enkele buurtbewoners. Daarvoor werd een verkeerspark ingericht op het binnenplein van het centrum. Tijdens een tiental lessen leren de deelnemers de basisvaardigheden die ze nodig hebben om te kunnen fietsen. Als sluitstuk trekken de deelnemers de straat op om oefenritjes te maken.

Vandaag was ook staatssecretaris voor asiel en migratie, Nicole de Moor, aanwezig tijdens zo’n fietsles. Ze nam er enthousiast deel aan de oefeningen. Met haar bezoek in Arendonk wil de Staatssecretaris de ontwikkeling van het fietsbeleid in Vlaamse en Brusselse asielcentra in de kijker zetten. Veilig leren fietsen is een essentieel onderdeel van integratie.

‘Wie kan fietsen raakt makkelijker van het ene punt naar het andere. Het biedt mensen niet alleen een gezonde mogelijkheid om zich te verplaatsen, maar ook meer kansen op de arbeidsmarkt. Relatief snel kunnen ze een grotere afstand overbruggen om werkgevers te bereiken of opleidingen te volgen. Op die manier wordt participatie aan de samenleving en integratie bevorderd’. - Nicole de Moor, staatssecretaris voor asiel en migratie

BE CYCLE 3

BE CYCLE: Meer dan fietsles alleen

De lessen van De Fietsschool in Arendonk kaderen in het project BE CYCLE, dat ernaar streeft om asielzoekers in opvangcentra te leren fietsen. Concreet bestaat het project uit vijf kleinere pilootprojecten in de opvangcentra van Arendonk, Kapellen, Koksijde, Pelt en Wingene. De ambitie is om in die centra zeker 75 mensen te leren fietsen. De inzichten en ervaringen uit de pilootprojecten moeten uiteindelijk leiden tot structurele fietsinitiatieven in Vlaamse en Brusselse asielcentra.

De lessen van De Fietsschool gaan om meer dan fietsvaardigheid alleen. Ook verkeersregels, verkeersveiligheid en complexe verkeerssituaties komen aan bod. Net als fietsonderhoud en fietsherstel. De lessen zijn bovendien een kans voor mensen om hun Nederlands te oefenen. Tot slot helpen we opvangcentra ook om kwaliteitsvolle fietsen voor hun bewoners te vinden. Het is een totaalaanpak die we in de toekomst graag in nog meer centra willen uitrollen.’ - Ilse Vleugels, projectmedewerker bij De Fietsschool

BE CYCLE 4

Meer weten over BE CYCLE?

BE CYCLE wordt gefinancierd door Fedasil en ondersteund door De Fietsschool, Groep INTRO en HERW!N. Check de projectpagina voor meer info over het project en ontdek andere Fedasil-projecten op de website van Fedasil.