Impact, monitoring en evaluatie

Monitor je deelnemers, evalueer je aanpak en ga voor maximale impact. Hier lichten we toe welke gegevens je best verzamelt en hoe je de impactmeting aanpakt.

Waarom impact meten?

Artikel

Meet de impact van jouw fietslessen, en gebruik die gegevens om vrijwilligers, partners en stakeholders te overtuigen om jouw fietsschool te ondersteunen.

Hoe impact meten?

Artikel

Om de impact van jouw fietslessen na te gaan, kan je allerlei gegevens verzamelen. Ontdek hier hoe je dat best aanpakt.

Hoe impact rapporteren?

Voorbeeld

Gegevens verzamelen doe je niet zomaar. Je wil er ook mee naar buiten treden om de impact van jouw fietslessen kenbaar te maken.

Presentatie Impactmeting: Wat, wanneer en waarom?

Download

Overtuig lesgevers, vrijwilligers en partners van het belang van impactmeting. Gebruik onze voorbeeldpresentatie als startpunt.

Promofilmpjes

Download

Beelden vertellen vaak meer dan woorden. Maak mensen warm voor jouw fietslessen met behulp van onze promofilmpjes. Of maak zelf filmpjes om de impact van jouw fietsschool in beeld te brengen.

Aanwezigheidslijst

Download

Een aanwezigheidslijst helpt je om na te kijken welke deelnemer wanneer aanwezig was, en welke impact die aanwezigheid heeft op het leerproces.

Fietsrapport

Download

Geef deelnemers op het einde van de lessenreeks een fietsrapport, met gepersonaliseerd advies. Gebruik hiervoor onze template.

Profielinterview

Artikel

Neem profielinterviews af en breng uitgebreid in beeld wie er eigenlijk deelneemt aan de fietslessen. Gebruik hiervoor onze leidraad.

Telefonische Bevraging

Artikel

Bevraag jouw deelnemers telefonisch zes maanden na de fietslessen, en breng de langetermijnimpact van die lessen in kaart. Gebruik hiervoor onze leidraad.

Of bekijk andere onderwerpen

Samen fietsen

Bouw na de lessenreeks een buddywerking uit en creƫer een community van beginnende fietsers die elkaar helpen. Want samen fietsen is plezant.

Communicatie en promotie

Bij een fietsinitiatief komt heel wat communicatie kijken. Zowel richting deelnemers, partners als vrijwilligers. Besteed daar aandacht aan en maak jouw lesaanbod algemeen bekend.

Een eigen fiets: kopen, huren of delen

Om het fietsen na de lessen niet te verleren, hebben deelnemers natuurlijk een eigen fiets nodig. Die kunnen ze kopen, huren of delen. En jij kan hen daarbij helpen.