Vrijwilligers voor Fietslessen

Fietsen verandert levens. Het geeft mensen bewegingsvrijheid en levensvreugde. Toch zijn er in België nog heel wat volwassenen die niet kunnen fietsen. Onder andere mensen die nieuw zijn in België kunnen niet altijd fietsen.

Daarom organiseren verschillende opvangcentra initiatieven om bewoners te leren fietsen.

En jij kan daar als vrijwilliger bij helpen!

C360 2016 03 19 11 16 08 735

Fietsles in een opvangcentrum

De fiets is een fantastisch vervoersmiddel. Flexibel, gezond én relatief goedkoop. Met de fiets geraken mensen makkelijker op het werk en kunnen ze hun kinderen zelf naar school brengen. Zo zijn ze niet langer afhankelijk van het openbaar vervoer. Kortom: Kunnen fietsen geeft bewegingsvrijheid!

Maar niet iedereen kan fietsen. En niet iedereen kent de wegcode voor fietsers of durft zich in het drukke Belgische verkeer begeven.

Daarom organiseren verschillende centra fietslessen voor hun bewoners. In die fietslessen wordt gewerkt aan fietsvaardigheid, kennis van de wegcode voor fietsers en verkeersvaardigheid.

Leer anderen fietsen. Word vrijwilliger!

Leren fietsen is niet evident. Iedereen leert op een andere manier. Iedereen heeft andere drempels om te overwinnen. Daarom is werken op maat superbelangrijk. En dat kan alleen met straffe vrijwilligers! Heb jij een warm hart, een sterk sociaal engagement en een liefde voor de fiets? Wil jij anderen leren fietsen? Dan ben jij de persoon die we zoeken!

“Ik werd fietsvrijwilliger omdat ik besef hoe fantastisch het is om te kunnen fietsen. Gezond en milieuvriendelijk. Goedkoop. Maar vooral ook gewoon heel leuk. Van die voordelen moet iedereen kunnen genieten.” – Gerlinde uit Leuven

! Je hoeft niet in topconditie te zijn of ervaring te hebben als coach.

! De fietsschool organiseert regelmatig opleidingen voor nieuwe vrijwilligers. Zo leer de kneepjes van het vak.

Fietsles4

Fietslessen in Koksijde, Kapellen, Wingene, Pelt en Arendonk

In het kader van BE Cycle organiseren we fietslessen in verschillende opvangcentra. Als vrijwilliger kan jij vlakbij huis de handen uit de mouwen steken!

De fietslessen in Kapellen en Koksijde starten in september, met een opleiding voor enthousiaste vrijwilligers. Maar ook in Wingene, Arendonk en Pelt zijn vrijwillige fietslesgevers heel welkom!

Ben jij klaar om fietsvrijwilliger te worden in een van deze centra? Stuur dan even een mailtje naar Hannelore met de vermelding van het centrum waar jij fietsles wil geven.

Deze oproep kadert in het project BE CYCLE, in samenwerking met Fedasil.

Fedasil