- Home
- Nieuws over fietseducatie en fietsstimulering
- Waarom leren fietsen niet mag verdwijnen uit de opvoeding
Waarom leren fietsen niet mag verdwijnen uit de opvoeding
Het Knack-artikel "Waarom doen veel ouders de moeite niet meer om hun kind te leren fietsen?" raakt een gevoelige snaar. Steeds meer kinderen missen de kans om veilig en zelfzeker op twee wielen de wereld te ontdekken. Bij De Fietsschool zien we dit niet alleen als een uitdaging, maar ook als een kans om samen met ouders, scholen en buurtwerkingen een verschil te maken.
Samenwerking als sleutel tot succes
Het Knack-artikel stelt terechte vragen: waarom leren ouders hun kinderen niet meer fietsen? Bij De Fietsschool merken we dat ouders vaak kampen met:
- Gebrek aan tijd: Drukke werkschema’s laten weinig ruimte voor intensieve begeleiding.
- Angst voor verkeersveiligheid: Ondanks de vele positieve evoluties op vlak van verkeersinfrastructuur schrikte het drukke verkeer veel ouders en kinderen logischerwijs af..
- Fietsarmoede: Niet elk gezin beschikt over een geschikte fiets of veilige oefenlocatie. Bovendien is niet elke ouder fietsvaardig genoeg om zijn kind te leren fietsen..
Om deze uitdagingen te overwinnen, is samenwerking met lokale partners cruciaal. Hier zijn enkele voorbeelden die laten zien wat mogelijk is:
- Met buurtwerkingen en scholen:
In Leuven werkten we samen met basisschool De Mozaïek en buurtcentrum Sint-Maartensdal om kinderen met een fietsachterstand te bereiken. De scholen boden ruimte en logistieke ondersteuning, terwijl buurtwerkingen ouders en kinderen actief toeleidden naar onze lessen. - Met ouders:
Ouders zijn een essentiële schakel. Door workshops zoals "SOS Mijn Kind op de Fiets" geven we hen praktische handvatten om hun kinderen veilig te begeleiden. In enkele lessenreeksen fietsten ouders zelfs mee op straat, waardoor ze zelf ook sterker in hun schoenen stonden? - Met lokale organisaties:
samenwerken met lokale partners, zoals een Velo vzw in Leuven, die helpt bij het leveren van geschikte fietsen en bij het opzetten van uitleensystemen is noodzakelijk. Dit maakt fietsen toegankelijker voor gezinnen die geen eigen fiets kunnen aanschaffen. - Met bedrijven en instanties:
Dankzij steun van organisaties zoals Greenpeace konden we logistieke uitdagingen overwinnen, zoals het transport van fietsen en het organiseren van veilige oefenruimtes. Dit bewijst dat financiële en materiële steun het verschil kan maken.
De Fietsschool XS: een oplossing op maat
Om deze groeiende fietsachterstand aan te pakken, ontwikkelden we het Fietsschool XS-programma. Dit project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar die door verschillende omstandigheden nog niet kunnen fietsen. In Leuven leerden in 2023 en 2024 meer dan 60 kinderen fietsen dankzij ons gestructureerde aanbod, waarin:
- Technische vaardigheden zoals evenwicht houden en slalommen worden aangeleerd.
- Veiligheid in het verkeer voor startende fietsers, met aandacht voor verkeersgewenning.
- Betrokkenheid van ouders wordt gestimuleerd via workshops en actieve begeleiding.
De resultaten spreken voor zich
Onze aanpak bewijst dat zelfs een korte reeks van vier lessen een enorm verschil kan maken:
- 75% van de kinderen haalde hun fietsachterstand volledig in.
- 97% van de deelnemers leerde fietsen na maximaal drie lessen.
- Ouders en begeleiders kregen meer vertrouwen en vaardigheden om hun kinderen te ondersteunen.
Oproep: Laten we samenwerken
De uitdagingen zijn groot, maar de mogelijkheden nog groter. De Fietsschool roept scholen, buurtwerkingen, ouders en lokale overheden op om samen te werken aan een toekomst waarin elk kind kan fietsen. Samen kunnen we:
- Fietslessen integreren in schoolcurricula.
- Ouders ondersteunen met workshops en uitleensystemen.
- Kwetsbare kinderen bereiken via buurthuizen en organisaties zoals het Huis van het Kind.
Wil jij een Fietsschool XS opstarten in jouw gemeente of school?
Neem contact met ons op en ontdek hoe we samen deze uitdaging aangaan. Laten we samenwerken aan een toekomst op twee wielen!