Fietsen verandert levens

Stel je voor dat je nee moet zeggen tegen een nieuwe job, een opleiding of een hobby, … Waarom? Omdat je er niet geraakt.

Absurd, toch?

Voor 200.000 mensen in Vlaanderen is vervoersarmoede dagelijkse kost. De fiets is voor hen een ideale oplossing.

deelnemers per jaar in verschillende fietsinitiatieven in België
Gemeenten met een fietsinitiatief
fietslesgevers opgeleid om mensen in het zadel te helpen
blijft fietsen na de fietslessen
voelt zich mentaal en fysiek beter na de fietslessen
onderneemt nieuwe activiteiten

FILM - FIETSEN VERANDERT LEVENS

In onze kortfilm Fietsen verandert levens vertellen 6 nieuwe fietsers hoe de fiets hun leven en dat van hun familie heeft veranderd.

De fiets als antwoord op vervoersarmoede

De fiets is een relatief goedkoop, flexibel, toegankelijk en gezond vervoersmiddel. Kunnen fietsen betekent een vlotte toegang tot school, werk, vrijetijdsactiviteiten, gezondsheidszorg. De fiets is het meest toegankelijke vervoersmiddel voor mensen in vervoersarmoede.

En toch is fietsen voor veel mensen niet vanzelfsprekend.

De Fietsschool

De Fietsschool leidt mensen op tot zelfstandige fietsers. Iedereen die niet (goed) kan fietsen omkaderen we met een gepast trainingsaanbod, ondersteuning en coaching. De Fietsschool biedt een totaalpakket:

• fietsvaardigheidstraining
  • verkeersvaardigheidstraining
  • coaching rond fietsbezit
  • coaching rond functioneel fietsen (fietsen met kinderen, fietsen naar de winkel, …)
  • nazorg met individuele of groepsbegeleiding

Meer over vervoersarmoede

Nieuwkomers en mensen met een beperkt inkomen zijn vaker vervoersarm. Vervoerarmoede veroorzaakt sociale uitsluiting. Omgekeerd zorgt sociale uitsluiting voor vervoersarmoede. Werkloosheid, slechte gezondheid, sociaal isolement zijn slechts enkele gevolgen. Een goeie job vermindert de kans om vervoersarm te zijn. Maar een job vinden is moeilijk als je er niet geraakt. Uit onderzoek met de VDAB weten we dat het 6 maanden langer duurt om een job te vinden als je geen toegang hebt tot privé transport. Onderzoek in de VS toont aan dat sollicitanten die geen auto hebben 10 keer minder kans hebben om een job te vinden.

Wil je meer weten over het thema vervoersarmoede? Mobiel 21 schreef er dit dit boeiende dossier over.

De cijfers

De resultaten uit onze laatste impactstudie (2019 - N = 400) spreken voor zich.

• minstens 50% van de deelnemers ervaart grotere autonomie en 74% onderneemt nieuwe activiteiten.
  • minstens 94% van de deelnemers voelt zich algemeen beter.
  • na 1 jaar fietst 62% van de deelnemers nog steeds
Infographic paint