Iedereen op de Fiets

Samen met een aantal fijne partners maken we van Iedereen Op De Fiets een Fietsdeal in De Grote Versnelling. Kom alles te weten over het lerend netwerk, kom naar onze inspiratiesessie en vooral zet je mee op kop van het peloton!

Programma

Leren fietsen, toegang tot een betaalbare fiets, draagkracht om je fiets te laten herstellen of je fiets deftig en veilig stallen: het is niet voor iedereen een evidente zaak. Gelukkig zijn er in Vlaanderen heel wat spelers en initiatieven die fietsen toegankelijk maken voor iedereen. Benieuwd naar wat je zelf kan ondernemen in je gemeente en met welke partners je hiervoor in zee gaat? Of gewoon goesting om je ervaringen te delen met gelijkgestemden en van elkaar te leren? Neem dan deel aan ons Lerend Netwerk Iedereen op de Fiets. Je krijgt inzicht in de drempels én oplossingen voor inclusief en toegankelijk fietsgebruik. Want, zeg nu zelf, iedereen verdient toch het geluk van fietsen?!

Geïnteresseerd?

Betaalbaar fietsbezit, 9/12/2022

38% van zij die leerden fietsen in Fietsschool Leuven, stopt met fietsen omdat ze geen betaalbare fiets hebben. De toegang tot kwalitatieve koopfietsen, een laagdrempelig fietsuitleensysteem en betaalbaar fietsherstel zijn dan ook essentiële aspecten voor inclusief fietsgebruik. Maar hoe breng je vraag en aanbod van fietsen bij elkaar? Wat met de pool van vrijwilligers die fietsateliers en fietsuitleensystemen draaiende houden? Wie financiert dit allemaal? En welk aanbod bestaat er al?

Gastsprekers

Bike to work over Bike for Life

Mobiel 21 over wenvelo's

Fietsschool Antwerpen

vrijdag 9 december 2022 van 13u tot 14u

Vrouw met fiets fietsherstel

Inclusieve fietseducatie: Leren fietsen, 13/01/2023

Fietsscholen zijn aan een snelle opmars bezig in Vlaanderen: ze bestaan in alle vormen en maten en zijn aangepast aan hun lokale context. Welke lessen kunnen we hieruit trekken? Wat werkt er wel en wat niet? Wie zijn de aanbieders en naar wie richten ze zich? Hoe bereik je bepaalde doelgroepen? We lichten bestaande initiatieven in kleine én grote gemeenten toe, met voldoende netwerkgelegenheid om nieuwe plannen te smeden.

vrijdag 13 januari 2023 van 13u tot 14u

Fietsles 1 1

Fietsherstel, 10/02/2023 - GEANNULEERD

Om te zorgen dat mensen blijven fietsen na de fietslessen, is er meer nodig dan mensen toegang geven tot een fiets. Fietsonderhoud en kleine herstellingen zijn onvermijdelijk bij dagelijks gebruik van een fiets. Hoe kan je ervoor zorgen dat mensen kunnen blijven fietsen? Waar kunnen ze terecht voor fietsherstel? Hoe kunnen we hen zelf een aantal basisvaardigheden rond fietsherstel meegeven?

vrijdag 10 februari van 13u tot 14u

Stallen van een fiets en herneming fietsherstel , 10/03/2023

Appartementen, rijwoningen, gemeenschapshuizen, ... het is niet altijd evident om je fiets op een veilige manier te stallen. Wat zijn de oplossingen? Welke partners heb je nodig om die oplossingen te realiseren?

vrijdag 10 maart 2023 van 13u tot 15u

Online via deze link

Het peloton

Deze partners trekken samen aan de fietsdeal Iedereen op de fiets.

Meerijden?

Mail naar jan.christiaens@mobiel21.be