Fietsinitiatief asielcentrum Overijse

In het asielcentrum in Overijse helpt de Fietsschool de medewerkers en vrijwilligers op weg om de nieuwe inwoners veilig te leren fietsen.

Jongens wegcode 1 OKE

De Fietsschool krijgt regelmatig vragen van opvangcentra voor asielzoekers om hun bewoners veilig te leren fietsen in het verkeer. Er is zowel vraag naar fietsvaardigheden als naar verkeersvaardigheden.

Samen met het asielcentrum in Overijse rolt De Fietsschool een traject uit om 40 jongeren veilig te leren fietsen op straat. Fietsen is voor deze jongeren cruciaal om op school te geraken, in de winkel, deel te nemen aan vrijetijdsactiviteiten of gewoon ter ontspanning om hun zorgen te vergeten met een fietstocht in de buurt. Kunnen fietsen is voor deze jongeren een hefboom voor integratie.

Via een quiz maken de jongeren kennis met de verkeersregels voor fietsers . Op een parking in de buurt leren we de belangrijkste voorrangsregels aan. Nadien gaan de jongeren samen met vrijwillige fietsbuddy’s oefenen op straat. Medewerkers en vrijwilligers worden opgeleid door De Fietsschool om de jongeren de nodige begeleiding, uitleg en tips te geven voor veilig fietsgedrag.

Dit fietsinitiatief werd mogelijk gemaakt door KBC.

Logo KBC zv
Logo fedasil